Friday 7 June 2013

Tamadun Mesopotamia ~ Proses Pembentukan

   Tamadun Mesopotamia boleh dibahagikan kepada dua bahagian, iaitu,
(a) bahagian utara bandar Baghdad meliputi kawasan Sungai Tigris hingga ke utara termasuk Sungai Zab     yang dikenali sebagai Assyria.

(b) bahagian selatan bandar Baghdad meliputi kawasan Sungai Tigris dan Sungai Euphrates yang hampir bercantum dan dikenali sebagai Babylon.Babylon dibahagikan kepada dua kawasanm iaitu Akkad di utara dan Sumeria di selatan.

Tamadun Mesopotamia dikatakan mula berkembang di selatanm iaitu Sumer oleh orang Sumeria. Namun, orang Sumeria bukanlah peneroka awal kerana sebelum ini kebudayaan Neolitik telah pun wujud serta berkembang di wilayah ini. Ketibaan orang Sumeria membawa kepada kemajuan kwasan tersebut apabila mereka meneroka kawasan tersebut. Tanah ditebus guna dan sistem pengairan dibina di situ untuk tujuan pertanian. Selain itu, petempatan atau perkampungan mula didirikan di sepanjang sungai.hasil pertanian di situ juga meningkat dan seterusnya menyebabkan jumlah penduduk bertambah. Perkampungan-perkampungan di situ kemudiannya berkembang menjadi bandar dan selnjutnya muncul beberapa buah negara kota. Antara negara penting yang muncul ialah Ur, Assur, Lagash, Uruk, Nippur dan Mari. Kesemua negara kota terletak di sepanjang sungai dan terusan.

No comments:

Post a Comment